Głównym problemem badawczym rozprawy doktorskiej Agnieszki Kołodziejczak była próba odpowiedzi na pytanie, jak powinna wyglądać uniwersalna formuła komunikatu dla głuchego i słabosłyszącego odbiorcy w instytucjach kultury – takich jak muzea, domy kultury czy galerie – oraz w podmiotach ekonomii społecznej.
Celem pracy było wskazanie cech niezbędnych dla przekazu informacyjnego i edukacyjnego, który mógłby stać się narzędziem wspierającym inkluzję kulturalną i społeczną osób głuchych i słabosłyszących.

Prowadzone badania i opisane w rozprawie działania stanowiły próbę wypracowania szerszej metodologii zwiększania dostępności informacji w obszarze kultury i sztuki dla tej grupy odbiorców. W jej ramach autorka opracowała m.in.: wzorzec praktyki głuchego edukatora muzealnego (na podstawie własnych doświadczeń w Muzeum Sztuki w Łodzi oraz obserwacji pracy innych edukatorów), model wystawy dostępnej dla społeczności głuchych w Polsce i w Europie („Głusza”, Muzeum Śląskie w Katowicach, 23.06.2022–04.06.2023), a także modele realizacji filmów edukacyjnych i informacyjnych w polskim języku migowym w formie bazy wiedzy o historii sztuki i kultury (projekty: Wymigane zagadnienia renesansu oraz Od wczesnego chrześcijaństwa do gotyku – podręcznik historii sztuki w polskim języku migowym).
W pracy znalazły się również propozycje zasad współpracy z tłumaczami PJM specjalizującymi się w dziedzinie kultury i sztuki oraz analiza środowiska ekonomii społecznej województwa łódzkiego pod kątem dostępności działań i włączania osób niesłyszących w kulturę oraz ekonomię społeczną.
Rozprawa – o charakterze wdrożeniowym – zawiera analizę przedsiębiorstw społecznych z regionu łódzkiego objętych wsparciem doradczym dr Agnieszki Kołodziejczak w Stowarzyszeniu Wsparcie Społeczne „Ja-Ty-My” w Łodzi, a także wnioski i rekomendacje dotyczące zwiększenia roli głuchego edukatora muzealnego na podstawie doświadczeń autorki ze współpracy z Muzeum Sztuki w Łodzi.
Praca stanowi podsumowanie i podkreślenie wyjątkowości działań dr Agnieszki Kołodziejczak – zarówno naukowych, jak i wdrożeniowych – które mają pionierski charakter w skali kraju. To istotny wkład badaczki z województwa łódzkiego, będącej jednocześnie głuchą badaczką-insiderką i samorzeczniczką społeczności głuchych i słabosłyszących. Rozprawa zwraca uwagę na często pomijany aspekt dostępności działań w instytucjach kultury i ekonomii społecznej, obejmujący także osoby ze specjalnymi potrzebami, aktywne zawodowo lub objęte wsparciem w ramach projektów aktywizacyjnych.
Wręczenie nagród przez Marszałek Województwa Łódzkiego Joannę Skrzydlewską odbędzie się w listopadzie tego roku.
Gratulujemy!
Listę laureatów można znaleźć na stronie:
https://www.lodzkie.pl/edukacja/nagrody-marszalka-wojewodztwa-lodzkiego-w-xxvi-edycji-konkursu-na-najlepsze-rozprawy-i-prace-przyznane
