Najczęściej wyszukiwane:

Deklaracja programowa

Wychodząc z założenia, że sukcesy naszego Wydziału, bezsprzecznie najlepszego w UŁ, jak potwierdziła to ostatnia ewaluacja, wynikają z różnorodności tworzącej go wspólnoty, przestrzegającej tych samych zasad, rzetelności naukowej i dydaktycznej – w trosce o dalszy pomyślny i harmonijny rozwój naszych dyscyplin naukowych oraz kierunków studiów postanowiliśmy wspólnie, jako reprezentanci wszystkich Instytutów tworzących nasz Fakultet, wystąpić jako zespół kandydatów w wyborach dziekańskich.

Deklarujemy stałą gotowość i oddanie sprawom naszego Wydziału, w szczególności tym, które prowadzą do zdobywania wiedzy, do rozwoju pasji badawczych i kształtowania umiejętności dydaktycznych. W tym wszystkim zapewnimy każdemu z nas swobodę i wolność działania, nieskrępowaną arbitralnymi nakazami, a ograniczoną jedynie swobodą innych członków naszej wspólnoty.

Cel ten pragniemy realizować poprzez odwołanie się do najdroższych dla nas wartości, którymi są: autonomia, subsydiarność i kolegialność. Wierzymy bowiem, że konkretne decyzje, regulujące życie naukowe i dydaktyczne Wydziału, nie mogą wynikać z uznaniowości, ale z zasad powszechnie przyjętych przez demokratyczne społeczeństwa.

Autonomię, rozumianą jako swobodę decydowania o własnych sprawach, widzimy w trzech płaszczyznach: jako autonomię Wydziału w obrębie Uniwersytetu, jako autonomię Instytutów w obrębie Wydziału i jako autonomię indywidualnych podmiotów pracujących na Wydziale.

Subsydiarność rozumiemy jako zasadę nieingerowania w sprawy jednostek i zespołów poza przypadkami, gdy same uznają za konieczne szukanie rady lub pomocy u innych, uprawnionych do takich działań osób lub zespołów. Dotyczy to zarówno relacji między Wydziałem a budującymi go Instytutami, jak i między Wydziałem a władzami uniwersyteckimi, a także pośredniczenia w sprawach angażujących różne jednostki. Rozumiemy ją także jako wsparcie wszystkich członków naszej wspólnoty i pracę na rzecz wyrównywania szans, szczególnie tych, którzy takich działań potrzebują.

Kolegialność rozumiemy jako współdziałanie w trosce o dobro wszystkich tworzących nasz Wydział. Jej fundamentem jest dla nas reprezentacja wszystkich Instytutów w kolegium dziekańskim, ale tworzyć ją będzie także współpraca z Radą Wydziału, Dyrektorami Instytutów, przedstawicielami Samorządu Studenckiego, koordynatorami dyscyplin, przewodniczącymi Komisji do spraw stopni w dyscyplinach, członkami Rady Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych i wszystkimi pragnącymi zaangażować się w pracę dla dobra wspólnego naszego Wydziału.

Będąc przekonani, że zarządzanie wspólnotą musi opierać się na humanistycznych wartościach, odwołujemy się do cnót znanych powszechnie od klasycznego antyku po czasy współczesne: roztropności, doradzającej by rozum raczej niż siła (Plus ratio quam vis) towarzyszył nam w naszych działaniach; tak by nie prowadzić ich ani zuchwale, ani lękliwe (Nec temere nec timide); umiarkowania, podpowiadającego by wymagać tylko tyle, ile jest konieczne dla zapewnienia wspólnej pomyślności (Non plus ultra); i wreszcie sprawiedliwości, która wspierać nas będzie w tym, by każdy otrzymał to, co mu się słusznie należy (Suum cuique).

Kandydaci

Zespół kandydatów w wyborach dziekańskich 2024:

Kandydat na dziekana wraz z zespołem:

Program

Pierwszym celem działania władz Wydziału jest umożliwienie każdemu jego członkowi, tzn. studentowi, pracownikowi naukowemu i dydaktycznemu oraz technicznemu i administracyjnemu, samorealizacji poprzez pracę w obrębie naszej akademickiej wspólnoty. Praca ta z jednej strony powinna przynosić indywidualną satysfakcję, z drugiej zaś – służyć dobru wspólnemu naszej wydziałowej społeczności. Dlatego też drugim celem działania władz Wydziału jest harmonizacja działań indywidualnych, aby przynosiły one korzyść całej wspólnocie oraz zapewnienie stabilności warunków pracy i jej efektywności. Do realizacji tych celów potrzebna jest zgodna współpraca kolegium dziekańskiego, które z jednej strony stanowi reprezentację jednostek budujących nasz Wydział, z drugiej zaś – dzieli między swoich członków zadania umożliwiające najlepszy sposób realizacji tych celów.

Reprezentacja wszystkich Instytutów wchodzących w skład Wydziału w kolegium dziekańskim czyni je swoistym senatem, w którym głos każdej części naszej społeczności jest obecny. Umożliwia to efektywną współpracę na linii Wydział – Instytuty dzięki szybkiemu przepływowi informacji i pozwala na optymalną realizację zasady subsydiarności przy zachowaniu autonomii jednostek i kolegialności działania w obydwu płaszczyznach, tj. wspólnego działania władz Wydziału i Instytutów tam, gdzie to jest potrzebne, oraz współdziałania kolegium dziekańskiego.

Oznacza to, że każdy członek kolegium dziekańskiego występować będzie w dwóch rolach: reprezentanta swojego macierzystego Instytutu oraz osoby odpowiedzialnej za powierzony jej zakres obowiązków, w niektórych wymagających tego sprawach wspólnie z innym członkiem kolegium dziekańskiego. W tej pierwszej funkcji współpraca obejmować będzie także współdziałanie z innymi ciałami powołanymi do koordynacji pracy na naszym Uniwersytecie: koordynatorami dyscyplin, przewodniczącymi Komisji do spraw stopni w dyscyplinach i członkami Rady Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych. W tej drugiej funkcji kolegium pełnić będzie obowiązki przypadające mu z rozdziału kompetencji dziekańskich na Dziekana głównego i Prodziekanów. Przewidujemy zachowanie dotychczasowego podziału kompetencji, uważamy bowiem, że dobrze się sprawdził w działaniach dotychczasowych władz Wydziału.

Kompetencje Dziekana głównego

Kompetencje obejmują: koordynację prac kolegium dziekańskiego, reprezentowanie Wydziału na zewnątrz, sprawy związane z administracyjną organizacją pracy Wydziału, finansami i zatrudnieniem, a także współpracę z dyrekcją Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych.

Chcielibyśmy starać się o materialne zdyskontowanie sukcesów ewaluacyjnych dyscyplin naszego Wydziału poprzez: pozyskanie środków na tworzenie nowych etatów badawczych i badawczo-dydaktycznych, modernizację budynków i wyposażenia naszego Wydziału oraz wsparcie inicjatyw związanych ze współpracą z otoczeniem zewnętrznym. Będziemy dokładać starań, by rozdział środków finansowych na Wydziale był przejrzysty i miał zrównoważony charakter.

Wychodząc z założenia, że wysoka jakość nauczania wymaga pełnego zaangażowania, będziemy otwarci na głosy Kierowników jednostek: Instytutów, Katedr, Zakładów i Pracowni – w kwestii elastycznego sposobu zarządzania etatami: badawczymi, badawczo-dydaktycznymi i dydaktycznymi. Jesteśmy także otwarci na nowe kierunki studiów prowadzone w oparciu o narzędzia pracy zdalnej, o ile inicjatywę w tym zakresie będą przejawiać Dyrekcje Instytutów.

Kompetencje Prodziekana ds. Nauczania

Kompetencje obejmują koordynację bieżącej pracy dydaktycznej na kierunkach prowadzonych przez Wydział oraz – wspólnie z Prodziekanem ds. Jakości Kształcenia –współpracę z Samorządem Studenckim i studenckimi Kołami Naukowymi.

Aby zapewnić należytą jakość nauczania studentom w sytuacjach kryzysowych, będziemy w stałym kontakcie z Akademickim Centrum Wsparcia oraz z właściwym pełnomocnikiem Dziekana. W sytuacjach konfliktowych stawiamy na mediację przed arbitrażem. Będziemy pracować nad usprawnieniem komunikacji studentów z pracownikami administracyjnymi.

Kompetencje Prodziekana ds. Nauki

Kompetencje obejmują koordynację bieżących prac badawczych prowadzonych w dyscyplinach obecnych na Wydziale oraz współpracę z koordynatorami dyscyplin, szczególnie w przygotowaniu i przeprowadzeniu ewaluacji dyscyplin oraz okresowej oceny pracowników.

Będziemy prowadzili stały monitoring zarządzeń ministerialnych i wewnętrznych UŁ, aby na bieżąco informować i skutecznie reagować na zmieniające się warunki prowadzenia badań. Będziemy kontynuować wsparcie dla wszystkich czasopism prowadzonych na Wydziale, bez względu na ich bieżącą pozycję w hierarchii ministerialnej. Będziemy promować i wspierać inicjatywy badań interdyscyplinarnych łączących pracowników różnych jednostek naszego Wydziału. Będziemy także ściśle współpracować z centrami naukowymi tworzonymi lub współtworzonymi przez nasz Wydział.

Kompetencje Prodziekana ds. Studiów Niestacjonarnych, Podyplomowych i Współpracy z Zagranicą

Kompetencje obejmują koordynację w ramach Wydziału programów wymiany międzynarodowej, w które zaangażowany jest Uniwersytet, takich jak Erasmus czy UNIC, pomoc we współpracy międzynarodowej poszczególnych Instytutów oraz organizowanie bieżącej pracy studiów niestacjonarnych i podyplomowych.

Będziemy służyć pomocą pracownikom i studentom w nawiązywaniu współpracy w ramach sieci UNIC, usprawniając przepływ informacji, dbając o właściwe ich pozycjonowanie względem odbiorców; będziemy także stale współpracować z Biurem Współpracy z Zagranicą oraz, jeśli pojawi się taka potrzeba, wspomagać i pilotować nowe programy studiów niestacjonarnych i studiów podyplomowych w odpowiednich instytucjach uniwersyteckich.

Kompetencje Prodziekana ds. Jakości Kształcenia

Kompetencje obejmują współpracę z dyrekcjami Instytutów, Wydziałową Komisją do spraw Jakości Kształcenia oraz odpowiednimi agendami uniwersyteckimi m.in. w zakresie zmieniania programów studiów czy tworzenia nowych kierunków.

Zależy nam na uruchomieniu i upowszechnieniu narzędzi nowoczesnego kształcenia w ramach tutoringu oraz w małych grupach. Będziemy otwarci na potrzeby pracowników i studentów w zakresie poprawy jakości kształcenia, reagując m.in. na wyniki ankiet studenckich oceniających zajęcia prowadzone na Wydziale. Zadbamy o skuteczny model monitoringu karier absolwentów Wydziału, traktując go jako element współpracy z otoczeniem zewnętrznym i możliwość konsultacji programów studiów. Stale współpracując z Centrum Rekrutacji i Doskonałości Dydaktycznej, będziemy czuwać nad zmianami w zakresie procesu rekrutacyjnego i wpływać na jego udoskonalenie.

Współdziałanie w trosce o dobro Wszystkich tworzących nasz Wydział

Biogramy kandydatur

Kandydat na Dziekana Wydziału: Marek Gensler, dr hab., prof. UŁ

prof. Marek Gensler

Absolwent anglistyki i filozofii na UŁ. Pełnił wiele funkcji w Instytucie Filozofii, na Wydziale i w Uczelni. Był koordynatorem ds. ECTS, wicedyrektorem i dyrektorem Instytutu Filozofii UŁ, wydziałowym koordynatorem ds. programu Erasmus. Obecnie jest Prodziekanem ds. Nauczania, koordynatorem dyscypliny Filozofia, przewodniczącym Komisji ds. stopni w dyscyplinach Archeologia i Filozofia, członkiem Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia, Uczelnianej Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej ds. Doktorantów, Komisji Konkursowej ds. Finansowania Tłumaczeń Najlepszych Monografii Humanistycznych UŁ oraz członkiem Rady Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych.

Kandydatka na Prodziekana ds. Nauczania: Agnieszka Gralińska-Toborek, dr hab., prof. UŁ

Agnieszka Gralińska-Toborek, dr hab., prof. UŁ

Absolwentka historii i historii sztuki na UŁ, ukończyła podyplomowe studia „Relacje interpersonalne i profilaktyka uzależnień” oraz kursy: mediacji pojednawczych i Nonviolent Communication (NVC). Brała udział w kilkunastu szkoleniach uniwersyteckich prowadzonych w ramach projektów: „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni” oraz „Doskonałość dydaktyczna uczelni”. Była członkinią Zespołu ds. Promocji i Współpracy z Otoczeniem oraz zespołu przygotowującego Raport Samooceny dla Polskiej Komisji Akredytacyjnej na kierunku filozofia. Przewodniczyła Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej. Posiada certyfikat tutora i należy do Zrzeszenia Tutorów UŁ.

Kandydat na Prodziekana ds. Nauki: Paweł Filipczak, dr hab., adiunkt

dr Paweł Filipczak

Absolwent historii na UŁ. Był jednym z inicjatorów i wykładowcą kursu nt. finansowania badań i pisania projektów naukowych dla doktorantów naszego Wydziału, Pełnomocnikiem Rektora ds. Utworzenia Centrum Ceraneum, a także jednym z pomysłodawców unikatowego w skali kraju kierunku studiów hybrydowych „e-historia”. Pełnił funkcję Pełnomocnika Dziekana ds. Kontaktu z Pracodawcami i Otoczeniem Zewnętrznym, był także członkiem zespołu przygotowującego Raport Samooceny dla Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Ukończył szereg certyfikowanych szkoleń UŁ, m.in. „Budowanie kompetencji kadry akademickiej i administracyjnej oraz podnoszenie zdolności instytucjonalnej w zakresie umiędzynarodowienia Uniwersytetu Łódzkiego”. Wchodził w skład Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej. Obecnie jest koordynatorem Wydziału ds. e-learningu, członkiem Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia oraz Rady Programowej Studiów Podyplomowych „Nowoczesne nauczanie w humanistyce”. Pełni również funkcje poza macierzystym Wydziałem, będąc zastępcą Dyrektora Ceraneum, jednego z najprężniej rozwijających się ośrodków naukowych w UŁ.

Kandydatka na Prodziekana ds. Studiów Niestacjonarnych, Podyplomowych i Współpracy z Zagranicą Adrianna Szczerba, dr, adiunkt

dr Adrianna Szczerba

Absolwentka archeologii na UŁ, posiada bardzo dobrą znajomość języka angielskiego, potwierdzoną Certificate in Advanced English. Ukończyła podyplomowe studia „Tłumaczenia specjalistyczne – język angielski” na UŁ, a także szkolenie „Zarządzanie wielokulturowością” zorganizowane przez BWZ UŁ. Uzyskała certyfikat tutora i należy do Zrzeszenia Tutorów UŁ. Regularnie uczestniczyła w pracach Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej. Jest w trakcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.

Kandydat na Prodziekana ds. Jakości Kształcenia: Sebastian Latocha, dr, adiunkt

dr Sebastian Latocha

Absolwent etnologii oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na UŁ. Jest współautorem programu studiów na kierunku etnologia i antropologia kulturowa. Redaguje czasopismo naukowe „Zeszyty Wiejskie”. Sekretarz Komitetu Nauk Etnologicznych PAN. Był przewodniczącym i sekretarzem Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej. Członek wydziałowego Zespołu ds. Promocji i Współpracy z Otoczeniem. Jako radny jednego z łódzkich osiedli jest zwolennikiem i praktykiem współpracy świata nauki ze społecznością lokalną.

Pozostałe materiały programowe

Prezentacja multimedialna
Plakat wyborczy

ul. Kamińskiego 27a
90-219 Łódź

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR