MUZYCZNY LABIRYNT - wykład mgr. Patryka Jadczaka

Serdecznie zapraszamy na wykład mgr. Patryka Jadczaka z Instytutu Historii Sztuki UŁ pt. "Instrumenty muzyczne w ikonografii średniowiecznej. Omówienie wybranych motywów" w ramach wydarzenia MUZYCZNY LABIRYNT, organizowanego przez Akademię Muzyczną w Łodzi.

Plakat promujący wydarzenie

O wydarzeniu: 

Muzyczny labirynt to pierwszy w historii łódzkiej uczelni projekt w całości poświęcony muzyce średniowiecznej. Nazwa nawiązuje do słów Johannesa de Grocheo, francuskiego teoretyka przełomu XIII i XIV wieku, który o ówczesnych estampidach – wirtuozowskich, instrumentalnych utworach solowych – pisał, że, chociaż przynależą raczej do sfery muzyki popularnej (musica vulgaris), w istocie stanowią one rodzaj dźwiękowego labiryntu, wymagającego szczególnej uwagi, tak od wykonawcy, jak i słuchacza. W analogiczny sposób wypowiadał się on także o twórczości wielogłosowej (musica mensurabilis), traktowanej jako rodzaj wyrafinowanej sztuki o charakterze intelektualnym, przeznaczonej dla odbiorców, potrafiących docenić skomplikowane sploty krzyżujących się głosów kontrapunktycznych.

Ideą programu jest zaprezentowanie obu rodzajów późnośredniowiecznych muzycznych labiryntów, a także zwrócenie uwagi na bogactwo brzmieniowe ówczesnych utworów instrumentalnych, zarówno jedno- jak i wielogłosowych. Wykonywane kompozycje zostały zaczerpnięte z dwóch źródeł. Pierwszym z nich jest XIV‑wieczny włoski manuskrypt, przechowywany obecnie w Londynie (BL 29987), zawierający, oprócz licznych kompozycji wielogłosowych, kilkanaście rozbudowanych, wirtuozowskich estampid, przeznaczonych na instrument solo, oraz równie skomplikowanych, bogato ornamentowanych tańców. Drugie źródło stanowi tak zwany manuskrypt praski (CZ-Pu XI E 9), powstały w pierwszych latach XV wieku i zawierający instrumentalne aranżacje wielogłosowych pieśni kompozytorów francuskich i włoskich okresu Ars Nova. Koncertowi towarzyszyć będą krótkie wykłady poświęcone ikonografii muzycznej średniowiecza oraz interpretacji polifonii XIV i początku XV wieku.

Gdzie?

22 lutego 2023, środa
Sala Balowa, Pałac Akademii Muzycznej w Łodzi, ul. Gdańska 32
wstęp wolny

HARMONOGRAM

16.30-17.15 – WYKŁAD

Musica sine littera – o interpretacji repertuaru instrumentalnego epoki Ars Nova
dr hab. Marek Nahajowski, prof. AM

17.15-18.00 – WYKŁAD

Instrumenty muzyczne w ikonografii średniowiecznej. Omówienie wybranych motywów
mgr Patryk Jadczak | Instytut Historii Sztuki UŁ

18.30 – KONCERT

wykonawcy:

  • Marek Nahajowski, Magdalena Pilch – flety średniowieczne
  • Judyta Tupczyńska – fidel
  • Henryk Kasperczak – lutnia średniowieczna
  • Jarosław Kopeć – instrumenty perkusyjne

PATRYK JADCZAK - Urodzony w roku 1992 historyk sztuki; magisterium uzyskał w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego na podstawie pracy pt. Obraz „Jezu, ufam Tobie”. Artystyczna wizualizacja Eugeniusza Kazimirowskiego objawień Świętej Faustyny, napisanej pod kierunkiem dr. hab. Tadeusza Bernatowicza, prof. UŁ (2016). W roku 2018 ukończył Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiej w zakresie muzyki kościelnej.
Zatrudniony w Akademii Muzycznej w Łodzi jako pracownik Działu Nauczania, pełniący również funkcję sekretarza Wydawnictwa AM, a od roku 2021 pedagog tejże uczelni. Obecnie doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UŁ przygotowujący rozprawę doktorską pod kierunkiem dr. hab. Tadeusza Bernatowicza, prof. UŁ.
Na zainteresowania badawcze Patryka Jadczaka składają się m.in. średniowieczna i nowożytna recepcja kultury antycznej Grecji i Rzymu, oprawa artystyczna uroczystości królewskich w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, a także wpływ żeńskiej mistyki przeżyciowej na plastykę i muzykę.