DEKLARACJA PROGRAMOWA

Wychodząc z założenia, że sukcesy naszego Wydziału, bezsprzecznie najlepszego w UŁ, jak potwierdziła to ostatnia ewaluacja, wynikają z różnorodności tworzącej go wspólnoty, przestrzegającej tych samych zasad, rzetelności naukowej i dydaktycznej – w trosce o dalszy pomyślny i harmonijny rozwój naszych dyscyplin naukowych oraz kierunków studiów postanowiliśmy wspólnie, jako reprezentanci wszystkich Instytutów tworzących nasz Fakultet, wystąpić jako zespół kandydatów w wyborach dziekańskich.

Deklarujemy stałą gotowość i oddanie sprawom naszego Wydziału, w szczególności tym, które prowadzą do zdobywania wiedzy, do rozwoju pasji badawczych i kształtowania umiejętności dydaktycznych. W tym wszystkim zapewnimy każdemu z nas swobodę i wolność działania, nieskrępowaną arbitralnymi nakazami, a ograniczoną jedynie swobodą innych członków naszej wspólnoty.

Cel ten pragniemy realizować poprzez odwołanie się do najdroższych dla nas wartości, którymi są: autonomia, subsydiarność i kolegialność. Wierzymy bowiem, że konkretne decyzje, regulujące życie naukowe i dydaktyczne Wydziału, nie mogą wynikać z uznaniowości, ale z zasad powszechnie przyjętych przez demokratyczne społeczeństwa.

Autonomię, rozumianą jako swobodę decydowania o własnych sprawach, widzimy w trzech płaszczyznach: jako autonomię Wydziału w obrębie Uniwersytetu, jako autonomię Instytutów w obrębie Wydziału i jako autonomię indywidualnych podmiotów pracujących na Wydziale.

Subsydiarność rozumiemy jako zasadę nieingerowania w sprawy jednostek i zespołów poza przypadkami, gdy same uznają za konieczne szukanie rady lub pomocy u innych, uprawnionych do takich działań osób lub zespołów. Dotyczy to zarówno relacji między Wydziałem a budującymi go Instytutami, jak i między Wydziałem a władzami uniwersyteckimi, a także pośredniczenia w sprawach angażujących różne jednostki. Rozumiemy ją także jako wsparcie wszystkich członków naszej wspólnoty i pracę na rzecz wyrównywania szans, szczególnie tych, którzy takich działań potrzebują.

Kolegialność rozumiemy jako współdziałanie w trosce o dobro wszystkich tworzących nasz Wydział. Jej fundamentem jest dla nas reprezentacja wszystkich Instytutów w kolegium dziekańskim, ale tworzyć ją będzie także współpraca z Radą Wydziału, Dyrektorami Instytutów, przedstawicielami Samorządu Studenckiego, koordynatorami dyscyplin, przewodniczącymi Komisji do spraw stopni w dyscyplinach, członkami Rady Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych i wszystkimi pragnącymi zaangażować się w pracę dla dobra wspólnego naszego Wydziału.

Będąc przekonani, że zarządzanie wspólnotą musi opierać się na humanistycznych wartościach, odwołujemy się do cnót znanych powszechnie od klasycznego antyku po czasy współczesne: roztropności, doradzającej by rozum raczej niż siła (Plus ratio quam vis) towarzyszył nam w naszych działaniach; tak by nie prowadzić ich ani zuchwale, ani lękliwe (Nec temere nec timide); umiarkowania, podpowiadającego by wymagać tylko tyle, ile jest konieczne dla zapewnienia wspólnej pomyślności (Non plus ultra); i wreszcie sprawiedliwości, która wspierać nas będzie w tym, by każdy otrzymał to, co mu się słusznie należy (Suum cuique).

Kandydaci

Zespół kandydatów w wyborach dziekańskich 2024:

Kandydat na dziekana wraz z zespołem:

Pierwszym celem działania władz Wydziału jest umożliwienie każdemu jego członkowi, tzn. studentowi, pracownikowi naukowemu i dydaktycznemu oraz technicznemu i administracyjnemu, samorealizacji poprzez pracę w obrębie naszej akademickiej wspólnoty. Praca ta z jednej strony powinna przynosić indywidualną satysfakcję, z drugiej zaś – służyć dobru wspólnemu naszej wydziałowej społeczności. Dlatego też drugim celem działania władz Wydziału jest harmonizacja działań indywidualnych, aby przynosiły one korzyść całej wspólnocie oraz zapewnienie stabilności warunków pracy i jej efektywności. Do realizacji tych celów potrzebna jest zgodna współpraca kolegium dziekańskiego, które z jednej strony stanowi reprezentację jednostek budujących nasz Wydział, z drugiej zaś – dzieli między swoich członków zadania umożliwiające najlepszy sposób realizacji tych celów.

Reprezentacja wszystkich Instytutów wchodzących w skład Wydziału w kolegium dziekańskim czyni je swoistym senatem, w którym głos każdej części naszej społeczności jest obecny. Umożliwia to efektywną współpracę na linii Wydział – Instytuty dzięki szybkiemu przepływowi informacji i pozwala na optymalną realizację zasady subsydiarności przy zachowaniu autonomii jednostek i kolegialności działania w obydwu płaszczyznach, tj. wspólnego działania władz Wydziału i Instytutów tam, gdzie to jest potrzebne, oraz współdziałania kolegium dziekańskiego.

Oznacza to, że każdy członek kolegium dziekańskiego występować będzie w dwóch rolach: reprezentanta swojego macierzystego Instytutu oraz osoby odpowiedzialnej za powierzony jej zakres obowiązków, w niektórych wymagających tego sprawach wspólnie z innym członkiem kolegium dziekańskiego. W tej pierwszej funkcji współpraca obejmować będzie także współdziałanie z innymi ciałami powołanymi do koordynacji pracy na naszym Uniwersytecie: koordynatorami dyscyplin, przewodniczącymi Komisji do spraw stopni w dyscyplinach i członkami Rady Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych. W tej drugiej funkcji kolegium pełnić będzie obowiązki przypadające mu z rozdziału kompetencji dziekańskich na Dziekana głównego i Prodziekanów. Przewidujemy zachowanie dotychczasowego podziału kompetencji, uważamy bowiem, że dobrze się sprawdził w działaniach dotychczasowych władz Wydziału.

Kompetencje obejmują: koordynację prac kolegium dziekańskiego, reprezentowanie Wydziału na zewnątrz, sprawy związane z administracyjną organizacją pracy Wydziału, finansami i zatrudnieniem, a także współpracę z dyrekcją Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych.

Chcielibyśmy starać się o materialne zdyskontowanie sukcesów ewaluacyjnych dyscyplin naszego Wydziału poprzez: pozyskanie środków na tworzenie nowych etatów badawczych i badawczo-dydaktycznych, modernizację budynków i wyposażenia naszego Wydziału oraz wsparcie inicjatyw związanych ze współpracą z otoczeniem zewnętrznym. Będziemy dokładać starań, by rozdział środków finansowych na Wydziale był przejrzysty i miał zrównoważony charakter.

Wychodząc z założenia, że wysoka jakość nauczania wymaga pełnego zaangażowania, będziemy otwarci na głosy Kierowników jednostek: Instytutów, Katedr, Zakładów i Pracowni – w kwestii elastycznego sposobu zarządzania etatami: badawczymi, badawczo-dydaktycznymi i dydaktycznymi. Jesteśmy także otwarci na nowe kierunki studiów prowadzone w oparciu o narzędzia pracy zdalnej, o ile inicjatywę w tym zakresie będą przejawiać Dyrekcje Instytutów.

Kompetencje obejmują koordynację bieżącej pracy dydaktycznej na kierunkach prowadzonych przez Wydział oraz – wspólnie z Prodziekanem ds. Jakości Kształcenia –współpracę z Samorządem Studenckim i studenckimi Kołami Naukowymi.

Aby zapewnić należytą jakość nauczania studentom w sytuacjach kryzysowych, będziemy w stałym kontakcie z Akademickim Centrum Wsparcia oraz z właściwym pełnomocnikiem Dziekana. W sytuacjach konfliktowych stawiamy na mediację przed arbitrażem. Będziemy pracować nad usprawnieniem komunikacji studentów z pracownikami administracyjnymi.

Kompetencje obejmują koordynację bieżących prac badawczych prowadzonych w dyscyplinach obecnych na Wydziale oraz współpracę z koordynatorami dyscyplin, szczególnie w przygotowaniu i przeprowadzeniu ewaluacji dyscyplin oraz okresowej oceny pracowników.

Będziemy prowadzili stały monitoring zarządzeń ministerialnych i wewnętrznych UŁ, aby na bieżąco informować i skutecznie reagować na zmieniające się warunki prowadzenia badań. Będziemy kontynuować wsparcie dla wszystkich czasopism prowadzonych na Wydziale, bez względu na ich bieżącą pozycję w hierarchii ministerialnej. Będziemy promować i wspierać inicjatywy badań interdyscyplinarnych łączących pracowników różnych jednostek naszego Wydziału. Będziemy także ściśle współpracować z centrami naukowymi tworzonymi lub współtworzonymi przez nasz Wydział.

Kompetencje obejmują koordynację w ramach Wydziału programów wymiany międzynarodowej, w które zaangażowany jest Uniwersytet, takich jak Erasmus czy UNIC, pomoc we współpracy międzynarodowej poszczególnych Instytutów oraz organizowanie bieżącej pracy studiów niestacjonarnych i podyplomowych.

Będziemy służyć pomocą pracownikom i studentom w nawiązywaniu współpracy w ramach sieci UNIC, usprawniając przepływ informacji, dbając o właściwe ich pozycjonowanie względem odbiorców; będziemy także stale współpracować z Biurem Współpracy z Zagranicą oraz, jeśli pojawi się taka potrzeba, wspomagać i pilotować nowe programy studiów niestacjonarnych i studiów podyplomowych w odpowiednich instytucjach uniwersyteckich.

Kompetencje obejmują współpracę z dyrekcjami Instytutów, Wydziałową Komisją do spraw Jakości Kształcenia oraz odpowiednimi agendami uniwersyteckimi m.in. w zakresie zmieniania programów studiów czy tworzenia nowych kierunków.

Zależy nam na uruchomieniu i upowszechnieniu narzędzi nowoczesnego kształcenia w ramach tutoringu oraz w małych grupach. Będziemy otwarci na potrzeby pracowników i studentów w zakresie poprawy jakości kształcenia, reagując m.in. na wyniki ankiet studenckich oceniających zajęcia prowadzone na Wydziale. Zadbamy o skuteczny model monitoringu karier absolwentów Wydziału, traktując go jako element współpracy z otoczeniem zewnętrznym i możliwość konsultacji programów studiów. Stale współpracując z Centrum Rekrutacji i Doskonałości Dydaktycznej, będziemy czuwać nad zmianami w zakresie procesu rekrutacyjnego i wpływać na jego udoskonalenie.

Współdziałanie w trosce o dobro Wszystkich tworzących nasz Wydział

BIOGRAMY KANDYDATUR

prof. Marek Gensler

Absolwent anglistyki i filozofii na UŁ. Pełnił wiele funkcji w Instytucie Filozofii, na Wydziale i w Uczelni. Był koordynatorem ds. ECTS, wicedyrektorem i dyrektorem Instytutu Filozofii UŁ, wydziałowym koordynatorem ds. programu Erasmus. Obecnie jest Prodziekanem ds. Nauczania, koordynatorem dyscypliny Filozofia, przewodniczącym Komisji ds. stopni w dyscyplinach Archeologia i Filozofia, członkiem Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia, Uczelnianej Odwoławczej Komisji Dyscyplinarnej ds. Doktorantów, Komisji Konkursowej ds. Finansowania Tłumaczeń Najlepszych Monografii Humanistycznych UŁ oraz członkiem Rady Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych.

Agnieszka Gralińska-Toborek, dr hab., prof. UŁ

Absolwentka historii i historii sztuki na UŁ, ukończyła podyplomowe studia „Relacje interpersonalne i profilaktyka uzależnień” oraz kursy: mediacji pojednawczych i Nonviolent Communication (NVC). Brała udział w kilkunastu szkoleniach uniwersyteckich prowadzonych w ramach projektów: „Wzmocnienie potencjału dydaktycznego uczelni” oraz „Doskonałość dydaktyczna uczelni”. Była członkinią Zespołu ds. Promocji i Współpracy z Otoczeniem oraz zespołu przygotowującego Raport Samooceny dla Polskiej Komisji Akredytacyjnej na kierunku filozofia. Przewodniczyła Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej. Posiada certyfikat tutora i należy do Zrzeszenia Tutorów UŁ.

dr Paweł Filipczak

Absolwent historii na UŁ. Był jednym z inicjatorów i wykładowcą kursu nt. finansowania badań i pisania projektów naukowych dla doktorantów naszego Wydziału, Pełnomocnikiem Rektora ds. Utworzenia Centrum Ceraneum, a także jednym z pomysłodawców unikatowego w skali kraju kierunku studiów hybrydowych „e-historia”. Pełnił funkcję Pełnomocnika Dziekana ds. Kontaktu z Pracodawcami i Otoczeniem Zewnętrznym, był także członkiem zespołu przygotowującego Raport Samooceny dla Polskiej Komisji Akredytacyjnej. Ukończył szereg certyfikowanych szkoleń UŁ, m.in. „Budowanie kompetencji kadry akademickiej i administracyjnej oraz podnoszenie zdolności instytucjonalnej w zakresie umiędzynarodowienia Uniwersytetu Łódzkiego”. Wchodził w skład Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej. Obecnie jest koordynatorem Wydziału ds. e-learningu, członkiem Wydziałowej Komisji ds. Jakości Kształcenia oraz Rady Programowej Studiów Podyplomowych „Nowoczesne nauczanie w humanistyce”. Pełni również funkcje poza macierzystym Wydziałem, będąc zastępcą Dyrektora Ceraneum, jednego z najprężniej rozwijających się ośrodków naukowych w UŁ.

dr Adrianna Szczerba

Absolwentka archeologii na UŁ, posiada bardzo dobrą znajomość języka angielskiego, potwierdzoną Certificate in Advanced English. Ukończyła podyplomowe studia „Tłumaczenia specjalistyczne – język angielski” na UŁ, a także szkolenie „Zarządzanie wielokulturowością” zorganizowane przez BWZ UŁ. Uzyskała certyfikat tutora i należy do Zrzeszenia Tutorów UŁ. Regularnie uczestniczyła w pracach Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej. Jest w trakcie postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego.

dr Sebastian Latocha

Absolwent etnologii oraz dziennikarstwa i komunikacji społecznej na UŁ. Jest współautorem programu studiów na kierunku etnologia i antropologia kulturowa. Redaguje czasopismo naukowe „Zeszyty Wiejskie”. Sekretarz Komitetu Nauk Etnologicznych PAN. Był przewodniczącym i sekretarzem Wydziałowej Komisji Rekrutacyjnej. Członek wydziałowego Zespołu ds. Promocji i Współpracy z Otoczeniem. Jako radny jednego z łódzkich osiedli jest zwolennikiem i praktykiem współpracy świata nauki ze społecznością lokalną.

POZOSTAŁE MATERIAŁY PROGRAMOWE

Pliki do pobrania