Nagranie z dyskusji „Mądrze o filozofii w edukacji”

W czwartek (17 listopada) obchodziliśmy Światowy Dzień Filozofii – coroczne święto ustanowione przez UNESCO, którego celem jest zwiększenie zainteresowania filozofią oraz zwrócenie uwagi na istotę myślenia krytycznego. Zachęcamy do zapoznania się z nagraniem z dyskusji, którą z tej okazji zorganizowaliśmy wraz z Wydawnictwem UŁ i grupą Mądrze o Edukacji.

Myślą przyświecającą spotkaniu było zwrócenie uwagi na potrzebę obecności filozofii w polskiej szkole, a także wskazanie obszarów, w których można wykorzystać jej potencjał do rozwijania w uczniach i uczennicach kompetencji miękkich, tak kluczowych w XXI wieku.

zdjęcie z panelu dyskusyjnego

Relację fotograficzną z wydarzenia można znaleźć na uniwersyteckim Flickrze.

Uczestnicy i uczestniczki spotkania poznali również sprawdzone metody i sposoby pracy z dziećmi i młodzieżą zgodnie z myślą Matthew Lipmana, który twierdzi, że „dopóki nauczyciele nie będą uczyć filozofii i umieć filozofować, nie ma większych widoków na myślenie w edukacji”.

 

W panelu wystąpili:

prof. Aldona Pobojewska – profesor filozofii, zatrudniona w Katedrze Filozofii Współczesnej. Stypendystka Fundacji Alexandra von Humboldta oraz Fundacji Walthera-Rathenau. Jej główne obszary zainteresowań to epistemologia i filozofia edukacji. Jest autorką licznych tekstów publikowanych w naukowych czasopismach polskich i niemieckich. Interpretatorka i tłumaczka koncepcji Jacoba von Uexkuela. Nagrodzona Medalem Komisji Edukacji Narodowej. Rzeczoznawczyni MEN ds. szkolnych podręczników filozofii i etyki. Pomysłodawczyni i koordynatorka międzynarodowego grantu Edukacja rodziców. Szkoła komunikacji międzypokoleniowej. Obecnie prezes Stowarzyszenia Edukacji Filozoficznej „Phronesis”, którego celem jest propagowanie idei dociekań filozoficznych. Zainspirowana programem Matthew Lipmana Filozofia dla dzieci zaproponowała jego modyfikację, tzw. warsztaty z dociekań filozoficznych. Opracowuje ich teorię i stosuje w pracy z różnymi grupami wiekowymi: uczniami szkoły podstawowej i liceum, ze studentami, nauczycielami i słuchaczami uniwersytetu trzeciego wieku. Uczestnikom zajęć stara się pokazać, że filozofia to nie tylko zbiór stanowisk i kierunków, lecz także żywa refleksja na temat problemów rzeczywistości, które dotyczą wszystkich, refleksja pozwalająca lepiej zrozumieć świat.

dr Marcin Bogusławski – adiunkt w Katedrze Filozofii Współczesnej. Jego zainteresowania naukowe to filozofia humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem tzw. „nowej humanistyki”, posthumanizm, filozofia polityki, epistemologia historyczna, filozofia muzyki. Redaktor naczelny Internetowego Magazynu Filozoficznego Hybris, dla którego wraz z prof. Barbarą Tuchańską zredagował numer pt. Polish Philosophical Revisionists in Marxism finansowany przez MNiSW w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Bloger, publicysta, recenzent. Jego hobby to opera, problematyka prawidłowej emisji głosu, gotowanie, jazda na rowerze.

mgr Agnieszka Puta – polonistka po filozofii, trenerka myślenia krytycznego, dla której praca z dziećmi i młodzieżą jest pasją. Wciąż poszukuje najlepszych metod i form pracy, by jej podopieczni rozwijali swoje zainteresowania i budowali poczucie własnej wartości. Prowadzi własną stronę poświęconą edukacji „DysPutka – od rozmowy do działania”.

mgr Joanna Krzemińska – absolwentka Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Łódzkiego. Od piętnastu lat związana ze Szkołami MIKRON w Łodzi. Nauczycielka języka polskiego i terapeutka z zakresu terapii pedagogicznej. Pomysłodawczyni i koordynatorka Konkursu Filmowego „Lektury w kadrze” oraz Ogólnopolskiego Konkursu Plastycznego „Baśnie, naturalnie!”. Inicjatorka projektów, realizowanych za pośrednictwem platformy eTwinning: „Stworzeni z wyobraźni”, „Usłysz legendę”, „Tęczowa gramatyka” oraz innych projektów rozwijających umiejętności językowe uczniów. Członkini grupy zrzeszającej kreatywnych nauczycieli „Superbelfrzy”, wieloletnia ambasadorka programu eTwinning, współzałożycielka i prezeska Fundacji Mozaika Edukacyjna. Autorka bloga „Zakręcony belfer” (www.zakreconybelfer.pl), wyznająca zasadę: dzień bez szalonego pomysłu jest dniem straconym.

Spotkanie poprowadziła Marta Szymczyk (Nieszablonowa pedagożka), pedagożka, nauczycielka etyki, aktywistka edukacyjna. 

Panel dyskusyjny pt. „Mądrze o filozofii w edukacji” odbył się w uniwersyteckiej Galerii Wozownia 11 (ul. M. Skłodowskiej-Curie 11 w Łodzi).

Redakcja: Bartosz Kałużny (Centrum Promocji UŁ)